Siirry pääsisältöön

Näin saavuimme Malawiin




Tänään saavuimme Malawiin. Matka tänne oli todella pitkä, yhteensä 24 tuntia. Lähdimme Helsingistä sunnuntaina klo 14, josta lensimme ensin Amsterdamiin, Amsterdamissa meillä oli n. viiden tunnin vaihto ja siitä sitten lensimme Nairobiin. Nairobissa odotimme myös noin viisi tuntia, josta sitten vihdoin ja viimein pääsimme perille Malawiin. Malawiin päästyämme ostimme kentältä viisumit, mitkä on pakko hommata että pääsee maahan. Viisumi täällä maksaa n. 100 US dollaria ja viisumi on voimassa 6 kuukautta. Kentältä pääsimme opiskelijavastaavan järjestämällä kuljetuksella asuntolalle, missä asutaan ensimmäinen kuukausi.
Tänä yönä luulen, että uni maistuu todella hyvin pitkän matkustuksen jälkeen.

Täällä asustellaan

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Gotta love Malawi ❤️

Kuten arvatakkin saattaa, vaihtomme Malawiin keskeytyi koronaviruksen vuoksi. Nyt on tullut kuusi viikkoa oltua jo kotona ja arkeen palattu. Paluu arkeen tuntui aluksi vaikealta, koska kaksi ensimmäistä viikkoa meni karanteenissa kotona ihmetellessä. Harmittaa ihan hirveästi, että vaihto keskeytyi, koska paljon jäi vielä näkemättä ja kokematta. Olimme vasta aloittaneet keskussairaalassa Malawissa. Ehdimme olla siellä kaksi viikkoa kunnes meitä kehotettiin palamaan Suomeen. Uutinen tuli aluksi järkytyksenä, mutta kun asiaa pohti tarkemmin niin parempi näin entä olla Malawissa jumissa tekemättä mitään. Malawi opetti minulle paljon ja tuntuu että nyt ajattelen asioita hieman eri perspektiivistä. Olen oppinut miten paljon pienikin teko voi merkitä ihmisen elämässä ja kuinka pienistä asioista ihminen voi tulla onnelliseksi. Malawista jäin kaipaamaan erityisesti sitä, että ihmiset eivät valittaneet turhasta ja heille tuntui jokainen päivä olevan merkityksellinen. Siinäpä onkin meille kaiki...
Pikkuhiljaa lastenosastolla työskentely alkaa sujua paremmin. Tänään sain kuunnella lasten sydänääniä ja keuhkoja. On myös kiva huomata, miten päivä päivältä äidit ottavat paremmin kontaktia meihin vaikka yhteistä kieltä ei olekkaan. Suurin osa äideistä ei puhu englantia, mikä tekee välillä kommunikoinnista vaikeaa. Mutta äidin ilmeistä näkee kuinka tyytyväisiä he ovat, kun lääkäri tutkii lapsen. Lääkärit yrittävät parhaansa mukaan hoitaa lapsia, niillä resursseilla mitä heillä on. Kaikista parasta on kuulla lääkäriltä, että lapsen vointi on parempi ja hän on valmis lähtemään kotiin, siitä saan itsekkin voimaa jatkaa seuraavaan päivään. Potilassänky
Loppuviikko onkin mennyt päivystys osastolla. Päivystykseen potilaat tulevat joko kotoa tai osastoilta. Yleensä ensimmäisenä potilaalle asennetaan kanyyli, josta hoitajat/lääkärit ottavat verinäytteen/antavat lääkettä. Päivystyksestä potilas ohjataan joko kotiin tai osastolle riippuen voinnista. Päivystykseen potilaat tulevat myös pelkästään esimerkiksi injektion pistoon.  Kävimme tällä viikolla myös tutustumassa paikalliseen terveysasemaan, missä hoidetaan synnyttäviä äitejä. Kun he ovat synnyttäneet ja jos ei ole mitään komplikaatioita, äidit pääsevät kotia 24 tunnin kuluessa. Äitien mukana synnytyksessä yleensä on joku lähiomainen.  Sähköjä terveysasemalla ei ole ollenkaan. Ainoa virtalähde on kaksi aurinkopaneelia. Hoitajia terveysasemalla on vain kaksi ja työputket hoitajilla saattaa olla jopa kolmen kuukauden mittaisia. Hoitajat tekee vuoroja kahdessa vuorossa yö- ja päivävuoroa. Ei voi muuta kuin ihailla hoitajien jaksamista ja sitä, miten suurella sydämellä...